DILAN DIa Adalah Dilanku Tahun 1990 (Pidi Baiq)



DILAN Dia Adalah Dilanku Tahun 1990
NUKILAN : Pidi Baiq
TERBITAN : Mizan Media Utama
TAHUN TERBITAN : 2014

“Cinta itu indah. Jika tidak bagi kamu, mungkin karena salah milik pasangan.”



Satu karya yang kini telah menjadi fenomena di Malaysia sejak hadirnya filem yang diadaptasi dari novel ini, sudah pasti akan menimbul satu rasa keinginan untuk membaca novelnya juga kan? Aku tidak tahu sama ada filemnya sudah ditayangkan di Malaysia atau pun tidak, tetapi jika diberi antara dua pilihan antara filem atau novelnya, aku akan tetap memilih novel. Sebab apa aku memilihnya, usah dibahaskan sebab sebagai pembaca pasti semua orang tahu sebabnya kan?

Pada siapa yang telah membaca novel ini, pasti sudah mengalami satu detik dimana terasa gembira, terasa sedih, terasa ingin cepat tahu apa yang terjadi, terasa berdebar dengan ayat-ayat yang ditulis atau sekarang ni orang akan panggil pickupline? Semuanya akan anda rasa apabila membaca novel ini.

Penulisan yang seakan sebuah jurnal seorang wanita yang bernama Milea, yang menceritakan pengalaman cinta yang pernah dilalui ketika zaman remaja membuatkan pembaca ingin masuk dan menjalani sendiri kisahnya. Walaupun tidak secara terperinci, tetapi penulis telah memasukkan scene ketika zaman 1990 dengan begitu baik sekali bagi aku.

Bahasa yang begitu mudah juga membuatkan senang untuk memahami apa jalan cerita yang sedang disampaikan. Bahasa Sunda yang kadang-kadang diselitkan membuatkan terasa kelainan pada novel-novel Indonesia yang lain. Tapi jangan risau, terjemahan segera diberikan oleh penulis dengan bahasa yang lebih santai untuk di fahami.

Bagi aku yang masih baru membaca ini, aku berikan 4/5 bintang untuk buku yang pertama ini. Jadi pada yang ingin membaca, silakan dan hayatilah zaman percintaan remaja 1990.

Comments

Popular Posts