GERHANA KEMBAR (CLARA NG)



GERHANA KEMBAR
(Clara Ng, 2007)
Pagi ini dia menemukan naskah yang memancing perhatian dan penasarannya. Lima halama prolog berbau tinta mesin tik kuno di kertas yang menguning ujungnya sungguh menjanjikan. Sisanya msih sebundel, tapi Lendy belum sempat membukanya, apalagi menelitinya. Tumpukan kertas yang diikat karet gelang tersebut tampak ringkih dan berdebu. Bukan hanya ingin mengetahui kelanjutan kisah itu, Lendy juga ingin tahu hal-hal lainnya. Dia bertanya-tanya dalam hati. Mengapa naskah itu ada di dalam lemari baju neneknya? Mengapa diletakkan di tempat yang tersembunyi? Apakah naskah ini pernah diterbitkan? Siapakah yang menulis naskah ini? Apakah pengarang ini berinisial FDS, sesuai dengan inisial yang diketikkan di akhir prolog? Atau…
Nukilan hasil Clara Ng ini menceritakan pengorbadan seorang wanita kepada suaminya, seorang wanita kepada kekasihnya, seorang ibu kepada anaknya dan juga turut menceritakan pengorbanan seorang nenek kepada cucunya. Buku ini menceritakan seorang wanita kampung yang bernama Diana (atau Fola) yang mencintai Henritta (atau Henri) yang juga merupakan seorang yang sama jantina dengannya. Namun pehubungan mereka yang terhenti membuatkan Diana meneruskan kehidupan dengan berkahwin dengan Erwin dan mendapatkan cahaya mata, Eliza.
Ceritakan in makin menarik apabila Diana berusaha meninggalkan Erwin untuk kembali dengan Henri yang masih mencintainya namun mempunyai pelbagai halangan yang membuatkan dirinya terpaksa berkorbankan kisah cintanya sehingga akhir hayatnya hampir tiba. Lendy yang merupakan cucu pada Diana yang mengetahui kisah cinta Omanya daripada sebuah naskah yang ditulis oleh Diana yang diadaptasi daripasa kisah hidupnya, berusaha kembali mendapatkan Henry yang menetap di Paris untuk berjumpa dengan Diana sebelum meninggal.

(bagi aq, buku ini merupakan sebuah buku yang begitu sesuai untuk dibaca kerana buku ini lebih menekankan mengenai pengorbanan seseorang dalam mencapai kebahagian diri sendiri dan lebih mementingkan kebahagian orang di sekelilingnya. Dan buku ini turut menceritakan mengani pengorbanan seorang wanita kepada cinta dan juga keluarga.)

Comments

Popular Posts