RAHSIA (BAB 10)

BAB 10 : BAKRI
Adam yang sedang duduk berehat di atas sebuah kerusi jati di ruang hadapan rumahnya sambil secawan kopi ditangan termenung panjang memikirkan kenangan silam yang selama ini tidak pernah dia menceritakan kepada sesiapa pun termasuklah pada Amran.
Jauh di kotak memorinya mulai tergambar kenangan silam yang sudah lama hilang. Kenangan ini mulai bermain semula di fikirannya semenjak dia bersama dengan Amran. Adam tidak pernah bercerita mengenai hal ini kepada sesiapa pun kerana dia tidak mahu orang di sekelilingnya meminggirkannya.
Amran yang kini sedang bertahta dihatinya bukanlah kekasih pertama yang pernah Adam rasakan. Walaupun pada zahirnya Adam kelihatan seperti seorang budak kampung yang tidak pernah mengetahui apa-apa mengenai dunia homoseksual adalah merupakan seorang budak yang pernah menjalani kehidupan seperti seorang homoseksual.
Adam masih teringat akan kenangannya bersama rakan baiknya ketika dikampung dahulu. Di kampung Adam mempunyai seorang rakan baik yang bernama Bakri. Adam dan Bakri baru sahaja berkenalan ketika Adam mulai pindak ke kampungnya ketika tingkatan empat dan Adam merupakan rakan pertama yang ingin bersahabat dengan Bakri.
Bakri bukanlah seperti remaja lain yang gemar berkawan dan membuang masa dengan berlepak atau berhibur tidak tentu hala kerana Bakri adalah seorang remaja yang lebih suka menyendiri dan lebih gemar melakukan perkara yang berfaedah seperti bersukan dan membina badan.
Bakri berasal dari keluarga pendidik yang berjaya dan tidak hairanlah rumah Bakri dilengkapi dengan alatan untuk bersenam yang seperti terdapat di gim di bandar. Akibat aktiviti bersukan dan membina badan, Bakrti mempunyai susuk tubuh yang begitu mengancam seperti ahli bina badan yang sering memasuki pertandingan bina badan. Walaupun Bakri kelihatan begitu sombong dengan pelajar yang lain, Adam masih begitu ingin berkenalan dengan Bakri.
Pada permulaan perkenalan mereka, Adam tidak pernah terlintas untuk melakukan perkara yang terlarang dengan Bakri kerana tujuan dia berkenalan dengan Bakri adalah untuk turuk belajar bagaimana cara untuk memiliki badan seperti yang dimiliki oleh Bakri. Adam begitu menginginkan tubuh badan sperti seorang lelaki sejati yang kelihatan begitu gagah dan kuat. Oleh sebab itu, Adam memberanikan diri untuk berkahwan dengan Bakri walaupun dia pernah terdengar akan sikap Bakri yang sudah menjadi buah mulut para pelajar di sekolah.
Namun, apa yang disangka oleh Adam amat bercanggah dengan apa yang berlaku. Bakri yang kelihatan begitu sombong sanggup menerimanya sebagai sahabat. Jauh disudut hati Adam menyatakan bahawa Bakri bukanlah sombong atau bongkak yang sering diperkatakan oleh pelajar lain.
Sepanjang persahabatan mereka, Bakri begitu selesa berkahwan dengan Adam kerana Adam mempunyai tabiat yang hampir sama dengannya yang membuatkan Bakri mudah untuk berbual dengan Adam. Sebelum kedatangan Bakri di sekolah itu, Adam juga merupakan seorang remaja yang pendiam dan sering bersendirian seperti Bakri. Akibat fakto kemiskinan membuatkan pelajar-pelajar yang lain tidak mahu berkahwan dengannya kerana kuatir Adam akan meminta bantuan yang berlebihan.
Pada masa yang sama, sepanjang mereka menjalinkan hubungan persahabatan Bakri mengajar cara untuk mendapatkan badan yang sihat dan juga cantik. Berkat pembelajaran itu, Adam mempunyai tubuh yang diinginkan. Bakri yang melibat perubahan yang begitu ketara pada tubuh dan gaja Adam menimbulkan perasaan yang anih dan tidak pernah dirasainya sebelum ini iaitu perasaan tertarik untuk melakukan hubungan dengan Adam.
Adam yang masih termenung di atas kerusi teringat akan kejadian yang berlaku antara dia dan Bakri ketika mereka melewati ladang getah. Masih segar di fikiran Adam perkataan yang diajukan oleh Bakri kepadanya ketika itu,
“Adam, aku ada sesuatu yang ingin aq cakap dengan kau.”tanya Bakri yang masih takut.
“Apa yang kau nak cakap? Cakap ajalah.”aju Adam.
Peluh yang berada di dahi Bakri mulai menitis jatuh ke bumi. Akibat perasaan takut dan keinginan yang begitu tinggi dalam dirinya membuatkan Bakri tidak duduk diam dan resah. Adam yang binggung dengan sikap Bakri hanya melihat dengan penuh perasaan hairan dengan perubahan yang dialami sahabatnya itu.
Bakri yang tidak tahu mahu membuat apa lagi terus mendaratkan satu ciuman di bibir Adam yang tidak pernah disentuh mana-mana bibir wanita sebelum ini sambil memeluk paksa tubuhnya. Adam yang begitu terkejut dengan perbuatan Bakri cuba menolak tubuh Bakri akan tetapi kekuatan yang dimiliki oleh Bakri membuatkan usaha Adam hanya sia-sia.
“Bakri! Apa yang kau cuba buat ni?”teriak Adam.
“Maafkan aku, Adam. Tapi aku tak tahan tengak tubuh kau yang dah berubah ni.”jelas Bakri sambil mencuba untuk terus mencium Adam.
“Janganlah macam ni Bakri. Lepaskanlah aku.”pinta Adam.
Bakri yang sedang diselubungi kengairahan tidak mempedulikan permintaan dan rayuan Adam. Difikirannya hanya menginginkan tubuh Adam. Amran mulai menarik baju kemeja lusuh yang dipakai oleh Adam hingga terkoyak yang menyebabkan bentuk badan hasil ajaran Bakri terlihat dengan jelas oleh Bakri. Ini membuatkan nafsunya semakin membara di dalam dirinya. Adam yang sudah penat untuk menjerit sudah terdiam kerana dia mengetahui segala usahanya akan menjadi sia-sia. Kawasan tempat mereka berada itu begitu jarang dilalui oleh penduduk kampung pada waktu itu. Ketika itu Amran hanya mendiamkan diri dan menerima segala perlakuan Bakri ke atas dirinya kerana selama ini Bakri dikenali sebagai juara taek kwan do dan Adam takut Bakri akan berkelakuan ganas dengannya.
Bakri yang mulai merasakan Adam sudah mulai tenang, menolak Adam jatuh ke tanah hingga menyebabkan Adam jatuh terlentang melihatnya. Bakri hanya tersenyum puas kerana nafsunya akan dilayan dengan tubuh yang diinginkannya selama ini. Mata Adam yang sedang melihat Bakri kelihatan menjadi merah akibat marah yang membuak di dalam dirinya kerana dia tidak menyangka seorang lelaki yang dianggap sebagai sahabat sanggup melakukan perkara itu kepada dirinya. Adam yang tidak terdaya untuk melakukan apa-apa dengan tubuhnya yang lebih kecil berbanding Bakri terbaring diam diatas tanah.
Pada saat itu barulah Adam mengetahui bahawa Bkri adalah merupakan seorang lelaki yang mempunyai perasaan pasa sesama jenis yang sebelum ini dia tidak mengetahui sama sekali akan perasaan Bakri mahupun homoseksual. Bakri yang sedang berdiri menghadap Adam membuka t-shirt yang sedang dipakainya hingga menampakkan tubuhnya yang berotot itu. Lantas tanpa membuang masa, seluar pendek yang dipakai oleh Bakri turun diturunkan sehingga Bakri berada dalam keadaan tidak mempunyai sehelai benang pun dibadanya.
Adam memalingkan mukanya kerana malu dengan apa yang berada dihadapannya ketika itu. Bakri yang sudak tidak mampu berfikir dengan waras memperlakukan Adam seperti seorang wanita. Segala pakaian yang terdapat di badan Adam mulai ditanggalkan satu demi persatu.  Adam yang hanya mampu mendiamkan diri hanya menerima segala kelakuan Bakri keatas dirinya.
Sejak kejadian itu, Adam mula merasakan bahawa dia turut mempunyai perasaan yang sama dimiliki oleh Bakri. Adan mulai perasaan akan perubahannya itu kerana apabila dia melihat lelaki yang mempunyai raut wajah yang kacak mampu membuatnya menjadi bernafu dan ghairah. Adam yang baru mengenali dunia ini menjadi buntu dengan perasaannya itu.
Bakri tidak kelihatan di kampung itu sejak apa yang dilakukanya keatas Adam pada hari itu. Menurut jiran yang tinggal di rumah Bakri, Bakri sekeluarga sudah pindak ke tempat yang lain kerana ayahya sudah ditukarkan untuk mengajar ke tempat yang lain. Lantas tidak hairanlah Bakri sanggup melakukan hal itu kepadanya kerana dia mengetahui dia tidak akan berada lama di kampung itu.
Sejak itu, Adam tidak mampu menahan perasaannya itu hingga menyebabkan dia merantau ke Kuala Lumpur untuk berhijrah dan melupakan kenangan pahitnya itu. Sejurus itu Adam mula bertemu dengan Amran dan menjadi pekerjanya.
Hal ini yang membuatkan Adam menghilangkan diri apabila Amran meluahkan perasaannya kepada Adam kerana ketika itu Adam berasa begitu takut sekiranya perasaannya itu akan kembali. Adam mengaku bahawa selama dia menjadi pembantu peribadi kepada Amran, Adam begitu tertarik dan menyimpan perasaan kepada Amran. Akan tetapi akibat persepsi yang dilemparkan oleh orang disekeliling membuatkan Adam takut untuk menyatakan kebenaran kerana takut akan kehilangan kerja yang membantu menyara keluarganya di kampung.
Selain itu, perasaan ingin menghindari perkara ini membuatkan Adam melupakan perasaannya kepada Amran hingga menyebabkan dia terkejut akan tindakan Amran mencium bibirnya pada pertama kali dahulu. Lantas membuatkan Adam menghilangkan diri seketika untuk memikirkan mengenai perasaannya.
Apabila Adam memikirkan semula mengenai apa yang terjadi kepada dirinya membuatkan Adam ketawa sendirian diatas bangku itu. Hal ini menyebabkan hati Adam meronta-ronta untuk memberitahu perkara yang sebenar kepada Amran mengenai kenangan pahitnya it supaya tiada rahsia yang berada dalam hubungan kasih mereka itu.
Lamunannya terhenti apabila terdengar laungan azan Zuhur nulai berkumandang. Adam mulai bangun dan menuju masuk ke dalam rumah untuk bersiap menunaikan perintah-Nya.
Amran hanya tersenyum apabila mendengar kisah lama Adam dahulu. Senyuman yang terukir di wajahnya bukanlah memerli atau mentertawakan Adam tetapi bagi pendapatnya dia tidak kisah dengan kisah silam Adam. Amran tetap menerima Adam seadanya sekiranya Adam tetap jujur dan menerima diri Amran seadanya.
Amran dengan perlahan mengusap rambut Adam yang sedang terbaring di pahanya. Rambut Adam dibelai dengan begitu lembut sambil matanya ditatap dengan penuh kegembiraan oleh Amran.
“Adam, abang tidak kisah apa yang terjadi pada Adam dulu sebab bagi abang perkara yang telah lepas biarkanlah lepas. Asalkan Adam terima abang dengan seadanya.”jelas Amran.
“Tidak kisahlah sepahit mana pun kenangan Adam dengan Bakri dulu asalkan apabila Adam dengan abang, abang dapat menciptakan kenangan yang indah untuk Adam.”tambah Amran.
“Abang, selama saya kenal abang saya selalu dalam kegembiraan dan saya masih bersyukur dapat berkenalan dengan abang walaupun hubungan kita ini hubungan yang terlarang. Saya mintak maaf kepada abang kerana tak beri tahu kisah sebenar saya. Saya cuma takut abang tidak menerima saya disebabkan kisah saya.”penjelasan Adam.
“Bukan itu yang menjadi pengukur kasih sayang abang pada Adam, tap penerimaan Adam atas situasi abang yang membuat abang makin sayang dan terima Adam dalam hidup abang. Jadi Adam jangan pikir yang bukan-bukan. Okey?”
Adam mengangguk kecil kepalanya sebagai tanda memahami apa yang diperkatakan Amran. Dengan tiba-tiba Adam menarik kepala Amran yang sedang menatapnya rapat dengan wajahnya lalu mendaratkan satu kucupan mesra di bibir Amran. Kucupan itu sebagai tanda terima kasih dan sayang Adam kepada Amran.



Comments

Popular Posts